Voorwaarden

DEEL I BESCHERMINGSBEWIND

 

 

ALGEMEEN

De bewindvoerdering geschiedt volgens de werkprocessen zoals in dit handboek omschreven.

 

AANMELDING

Aanmelding geschiedt telefonisch, schriftelijk of per e-mail. De clint kan zichzelf aanmelden, maar de aanvraag kan ook via een hulpverlenende instantie lopen. Op verzoek wordt een aanmeldingsset verstuurd en algemene informatie over het bewind gegeven. Op basis van de verstrekte informatie vindt een afweging plaats of het kantoor geschikt is als bewindvoerder voor de desbetreffende persoon. Wanneer het dossier in behandeling wordt genomen, wordt de aanvraag onderbewindstelling bij de Kantonrechter ingediend. De kosten van het uittreksel van de gemeente en de griffierechten worden zo nodig voorgeschoten door het kantoor en later verrekend. Zodra een zittingsdatum bekend is, wordt een afspraak gemaakt met de clint voor een huisbezoek.

 

TAKEN BEWINDVOERDER

De taken van de bewindvoerder bestaan uit:

        inventariseren van inkomsten, uitgaven, schulden en bezittingen,

        optimaliseren van inkomsten en uitgaven,

        opstellen van een huishoudelijk budget,

        informatie inwinnen bij diverse relevante instanties en instellingen,

        wijzigen van gegevens bij instanties en instellingen,

        openen van een of meer bankrekeningen,

        aanvraag van huur- en zorgtoeslag,

        aanvraag kwijtschelding lokale belastingen,

        verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte,

        doorbetalen van de vaste lasten,

        het uitvoeren van administratieve werkzaamheden die hiermee in verband staan,

        postverwerking,

        informeren en adviseren bij juridische zaken en

        jaarlijkse rapportage aan de rechtbank.

 

HUISBEZOEK

Wanneer de bewindvoerder bij de clint op huisbezoek komt verstrekt de clint aan de bewindvoerder alle nodige informatie en documenten, welke voor de beeldvorming en de latere bewindvoering noodzakelijk zijn. Het is de clint niet toegestaan om belangrijke informatie achter te houden.

 

ZITTING

De clint ontvangt een uitnodiging voor een zitting bij de kantonrechter. De clint is verplicht op de zitting te verschijnen. Tijdens de zitting zal de kantonrechter de clint verschillende vragen stellen over zijn situatie en de reden van de onderbewindstelling. Ook hier is het de clint niet toegestaan om belangrijke informatie achter te houden. Als de kantonrechter van mening is dat onderbewindstelling gewenst is spreekt deze het bewind direct uit. De clint ontvangt hiervan schriftelijk bericht (de beschikking).

 

BOEDELBESCHRIJVING

Binnen twee maanden na de aanvraag van de onderbewindstelling zal de bewindvoerder een beginbalans indienen bij het kantongerecht. Dit wordt de eerste boedelbeschrijving genoemd. In de beginbalans worden opgenomen de bezittingen en schulden van de rechthebbende. De onderbewindgestelde ontvangt hiervan ook een kopie (BW art 1;436 lid1) De clint, die hiertoe in staat is, dient de eerste boedelbeschrijving ondertekend retour te zenden. Bij weigering dient de clint aan te geven, waarom de boedelbeschrijving niet ondertekend is.

 

BEHEERREKENING

Bij de aanvang van het bewind wordt door de bewindvoerder een bankrekening op naam van de onderbewindgestelde geopend. Alle inkomsten en uitgaven van het bewind geschieden via deze bankrekening. De bewindvoerder voert het beheer over deze bankrekening. (BW art 1;436 lid 4). Inkomsten of teruggaven die per abuis op de privrekening van de clint binnenkomen, dienen overgeboekt te worden naar de beheerrekening. De client heeft hierin een meldingsplicht aan zijn bewindvoerder.

 

INKOMEN

1.      Al het inkomen dient naar de beheerrekening overgemaakt te worden.

2.      De onderbewindgestelde, indien daartoe in staat, draagt er zorg voor dat de bewindvoerder steeds tijdig wordt genformeerd over de aard en en de herkomst van zijn inkomen. Client verschaft desgevraagd het rekeningnummer van de beheerrekening aan zijn werkgever of uitkeringsinstantie.

3.      De onderbewindgestelde dient zich in te spannen om het inkomen te behouden en indien mogelijk meer inkomen te verwerven. Dit betekent onder andere dat de onderbewindgestelde verplicht is om zich aan de verplichtingen van de uitkeringsinstantie te houden. Als de onderbewindgestelde een uitkering ontvangt en wel in staat is om te werken dient deze zich te houden aan de verplichtingen die de uitkeringsinstantie hem stelt met betrekking tot het vinden van een baan. Indien de onderbewindgestelde in loondienst is dient hij er alles aan te doen om dit werk te behouden.

 

BETALINGEN

1.      Zodra de eerste inkomsten op de beheerrekening binnengekomen zijn zal de bewindvoerder de uitbetaling van het leefgeld starten. Leefgeld wordt in beginsel wekelijks uitbetaald op de privrekening van de clint. Op verzoek is ook uitbetaling per maand mogelijk.

2.      Daarnaast zorgt de bewindvoerder voor de betaling van de vaste lasten. Wijziging in de vaste lasten dient door de clint tijdig doorgegeven te worden aan de bewindvoerder. De betaling van primaire vaste lasten (huur, water, electra en zorgverzekering) kunnen, op beoordeling van de bewindvoerder, voorrang worden gegeven boven het leefgeld. Indien er geen of onvoldoende inkomsten meer binnen komen, worden de betalingen van het leefgeld en de vaste lasten stopgezet.

 

VERZEKERINGEN

1.      De onderbewindgestelde blijft zelf verantwoordelijk voor het afsluiten en in stand houden van verzekeringen. Bestaande verzekeringen zullen door de bewindvoerder betaald worden vanaf de beheerrekening. Wanneer er voor een verzekering, die niet als noodzakelijk wordt beschouwd, geen ruimte is in het budget, zal de bewindvoerder deze beindigen. De clint wordt hiervan op de hoogte gesteld. De bewindvoerder is niet aansprakelijk voor het ontbreken van diverse verzekeringen.

2.      Wanneer er sprake is van een motorvoertuig of brommer dient dit te worden doorgegeven aan de bewindvoerder. Hierbij dient een kopie van het volledige kentekenbewijs te worden overlegd. Wijzigingen worden tijdig doorgegeven aan de bewindvoerder, zodat ook de verzekering tijdig gewijzigd kan worden. Wanneer er een boete voorkomt uit het niet verzekerd hebben van een voertuig bent u hier ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor. Bij verkoop of afschrijving van het voertuig dient u aan de bewindvoerder een vrijwaringsbewijs te overleggen.

 

POST

Nadat de onderbewindstelling is uitgesproken, stelt de bewindvoerder de bekende schuldeisers, de instanties waar de vaste lasten worden betaald, de bank en de werkgever danwel de uitkeringsinstantie op de hoogte van de onderbewindstelling. Alle betrokkenen wordt verzocht rekeningen of belangrijke post rechtstreeks naar de bewindvoerder te sturen. Wanneer post toch op het huisadres ontvangen wordt, is de onderbewindgestelde is verplicht de post wekelijks door te sturen naar de bewindvoerder. Inkomstenspecificaties en bankafschriften die bij de bewindvoerder binnen komen, worden eenmaal per week ter informatie doorgestuurd naar de clint. Belangrijke post wordt dezelfde dag doorgestuurd naar de clint.

 

REGISTERGOEDEREN

Bij aanwezigheid van registergoederen (onroerend goed, zoals een eigen woning) zal de bewindvoerder zorg dragen voor aantekening van de onderbewindstelling in het openbaar register (kadaster).

( BW art 1;436 lid 3)

 

EXTRA LEEFGELD

Extra leefgeld kan telefonisch of schriftelijk worden aangevraagd bij de bewindvoerder, de aanvraag dient minstens n week van te voren worden gedaan. De client dient op verzoek de reden van de aanvraag voor extra leefgeld toe te lichten. De bewindvoerder kan om bewijsstukken vragen.

Of het extra leefgeld wordt toegekend hangt af van de ruimte die hiervoor beschikbaar is in het budget. Daarnaast wordt gekeken naar de redelijkheid van het verzoek, de hoogte van de kosten, het saldo op de beheerrekening en de afspraken met schuldeisers.

 

 

PRIVACY

De gegevens van de rechthebbende worden opgenomen in een geautomatiseerde clintenregistratie. De Wet Bescherming Persoonsgegevens is hierop van toepassing. In deze wet wordt de bescherming van de privacy van burgers geregeld. Onbevoegden krijgen geen inzicht in deze gegevens. De bewindvoerder verstrekt uit deze registratie slechts gegevens aan derden, indien zulks in het belang van de clint is, of uit de aard der bewindvoering voort vloeit.

 

INFORMATIE

1.      De bewindvoerder verstrekt de navolgende informatie aan de clint:

a.      de bij het kantongerecht ingediende eerste boedelbeschrijving.

b.      het opgestelde budgetplan, met daarin opgenomen het afgesproken leefgeld.

c.      iedere maand een bankafschrift van de in artikel 5 genoemde bewindvoeringsrekening.

d.      Iedere maand een bankafschrift van de voor u geopende leefgeld rekening.

e.      via een eigen inlog krijgt de client inzage in de persoonlijke omgeving van het bewindvoeringsprogramma.

f.        op aanvraag en bij huisbezoek zal samen met client de stand van zaken besproken en doorgenomen worden.

g.      Client kan op aanvraag ten allen tijden de lijst crediteuren, afgeloste crediteuren en nog resterende crediteuren verstrekt krijgen. Deze zijn tevens inzichtelijk in het bewindvoeringsprogramma.

2.      De clint dient te bewindvoerder op de hoogte te houden van wijzigingen in de persoonlijke of financiele situatie. Het gaat hier met name om een wijziging van inkomsten, leefsituatie, burgelijke staat, verhuizing of langdurige ziekte. Wanneer er een terugvordering of boete voortkomt uit het niet tijdig doorgeven van een wijziging aan de bewindvoerder, bent u hier ten alle tijden zelf aansprakelijk voor.

 

REKENING EN VERANTWOORDING

1.      Jaarlijks en aan het einde van het bewind wordt door de bewindvoerder rekening en verantwoording afgelegd aan de rechthebbende, indien de rechthebbende in staat moet worden geacht de rekening op te nemen (BW art 1:445). De clint, die hiertoe in staat is, dient de rekening en verantwoording ondertekend retour te zenden. Bij weigering dient de clint aan te geven, waarom de rekening en verantwoording niet ondertekend is.

2.      De rekening en verantwoording wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kantonrechter, met indien mogelijk de akkoordverklaring van de rechthebbende.

3.      In overleg met de kantonrechter wordt de maand bepaald waarin de rekening en verantwoording op het kantongerecht moet worden ingeleverd.

4.      Het boekjaar van de rekening en verantwoording loopt van 1 januari tot en met 31 december.

 

BEREIKBAARHEID

De bewindvoerder is telefonisch bereikbaar op de aan hem schriftelijk kenbaar gemaakte vaste tijden. Buiten dit telefonischspreekuur zal de clint niet worden doorverbonden met de bewindvoerder, tenzij er sprake is van een spoedsituatie. Daarnaast is de bewindvoerder altijd schriftelijk en per email te benaderen.

Telefonische bereikbaarheid via nood telefoonnummer 043-8513607

-         Maandag t/m donderdag van 9.30 tot 12.30 uur.

-         Donderdag van 16.30 tot 18.30 uur.

-         Er is ten allen tijden een mogelijkheid tot inspreken van een voicemail bericht, waarna wij u uiteraard op korte termijn zullen terugbellen.

 

Telefonische bereikbaarheid bij noodgevallen via telefoonnummer 06-22416711.

 

Schriftelijke bereikbaarheid via BCM2 Postbus 11, 6230 AA Meerssen.

 

Email bereikbaarheid via jos@bcm2.nl en marcel@bcm2.nl.

 

REACTIERERMIJN (n.a.v. contactverzoek of gestelde vragen)

-         De reactietermijn na inspreken van een voicemail bericht is uiterlijk daags na de ingesproken voicemail. Dit geldt voor het kantoor nummer alsook het noodtelefoonnummer met de vermelding dat indien er gebeld wordt op vrijdag dit op de maandag erop volgend, tenzij er sprake is van een zeer dringende kwestie.

-         De reactietermijn op ingestuurde brieven of email berichten is maximaal 1 dag na ontvangst van uw brieven of email berichten.

 

AANWENDEN EXTRA INKOMSTEN

1.      inkomsten uit teruggaven en vakantiegeld kunnen, indien de bewindvoerder dit nodig acht, worden aangewend voor de betaling van de (achterstand in) primaire vaste lasten of de aflossing van schulden. Wanneer hier geen noodzaak tot bestaat kan de clint een verzoek indienen te beschikken over een deel van de extra inkomsten. Bijzondere bijstand of minimaregelingen die worden aangevraagd voor een specifiek doel, mogen ook alleen voor dit doel aangewend worden.

2.      wanneer een clint kinderbijslag ontvangt en de bewindvoerder dit nodig acht, kan de kinderbijslag op de beheerrekening worden ontvangen en worden aangewend voor de betaling van de (achterstand in) primaire vaste lasten of de aflossing van schulden. Dit gebeurd echter altijd in overleg met de clint.

 

DEEL II SCHULDEN

 

BEWINDVOERING EN SCHULDEN

1.      Wanneer er bij de clint sprake is van een schuldenproblematiek zullen de schuldeisers worden aangeschreven en zullen de schulden geinventariseerd worden. Waar het budget dit toelaat zullen invorderingsmaatregelen, zoals beslaglegging, worden voorkomen door het treffen van een betalingsregeling.

2.      Bij het aanbieden van betalingsregelingen wordt rekening gehouden met de aflossingscapaciteit comform de bepalingen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering artikel 2:475. De onderbewindstelling wijzigt de juridische positie van de schuldeisers niet. De rechtsmiddelen die hen ten dienste staan blijven van kracht. Beslag op het inkomen en/of de inboedel bljift mogelijk.

3.      Beschermingsbewind betekent echter niet dat uw bewindvoerder een pasklare oplossing heeft als het gaat om een complexe schuldenproblematiek. Als er sprake is van een hoge schuldenlast met veel verschillende schuldeisers en invorderingsmaatregelen worden ingezet zoals beslaglegging op bijvoorbeeld inkomen of inboedel zal er binnen het beschermingsbewind geen oplossing gevonden kunnen worden voor de schulden. Hetzelfde geld voor een situatie waarin clint in bezit is van een eigen woonhuis met een zware hypotheek.

4.      Op termijn is het van belang dat zelfredzaamheid getraind en gestimuleerd wordt, tenzij er een beperking is vanwege psychische, geestelijke en/of lichamelijke beperkingen. Gedurende het bewindvoeringstraject zal BCM2 zich inspannen de client te trainen in zelfredzaamheid. Dit kan plaatsvinden o.a. door de client zelf bevoegdheid en verantwoording te geven voor kleine financiele verplichtingen, ondersteuning, begeleiding en lering bij het aanvragen van toeslagen zoals huur, zorg, KGB, langdurigheidstoeslagen en andere door de overheid ter beschikking gestelde tegemoetkomingen. Deze zullen echter ten allen tijden en onder verantwoording van BCM2 aangevraagd worden. BCM2 streeft ernaar jaarlijkse belastingaangiftes samen met clienten te verzorgen, erop gericht dat na het eind van het bewind client weet hoe een belastingaangfite eruit ziet maar ook dat het besef er is dat belastingaangifte ten allen tijden samen met een specialist opgemaakt dienen te worden. BCM2 zal training verzorgen ter voorkomen van nieuwe schulden ten tijde van het bewind maar ook opvolgend na beeindiging van het bewind. Uiteraard kan client er ten allen tijden voor kiezen na beeindiging van het bewind bepaalde vormen van inkomensbeheer af te nemen van BCM2. Aan de hand van een checklijst zal BCM2 trachten de client inzage te laten krijgen in zijn of haar zelfredzaamheid. Hierin wordt o.a. besproken hoe de client kan zorgen voor een positieve houding om nieuwe financiele problemen te voorkomen, hoe er een langetermijnvisie gecreerd kan wordn door te trainen naar een lagere verleidingsgevoeligheid en het kweken van een hoge spaarbehoefte. Goed gedrag is belangrijk, omdat het de client in staat stelt vaardigheden en kennis op de juiste wijze in praktijk te brengen. Zodra BCM2 een financiel zelfredzaamheidtraject opstart is de doelstelling dat de client bij het met goed gevolg beheersen van competenties een positief advies opgemaakt wordt t.b.v. de rechtbank teneinde te komen tot het weer zelfstandig kunnen beheren en uitvoeren van de financiele huishouding van client.

 

MINNELIJK TRAJECT

Wanneer de schulden te complex zijn om binnen het beschermingsbewind op te lossen, kan de hulp worden ingeroepen van een instantie die bevoegd is een een schuldhulpverleningstraject op te starten.

De overheid heeft de gemeentelijke instellingen verantwoordelijk gemaakt voor het regelen van een zogenaamd minnelijk traject. Mocht een minnelijk voorstel niet geaccepteerd worden door schuldeisers, dan is de gemeente eveneens bevoegd om een verzoekschrift naar de rechtbank te zenden voor aanvraag van een wettelijk traject. Veel gemeenten maken gebruik van een gemeentelijke kredietbank waar men een overeenkomst mee heeft afgesloten. De gemeente brengt geen kosten in rekening voor haar werkzaamheden. Schuldhulpverlening bij de gemeent is daarmee gratis. Een nadeel van een dergelijk traject is dat het traject erg veel tijd in beslag neemt, en schuldeisers in de tussentijd zich soms niets aantrekken van de omstandigheid dat een gemeentelijke instantie bezig is met een voortraject.

 

FAILLISSEMENT EN OMZETTING IN WSNP

Bij zeer complexe en dreigende situaties kan door ons een faillissementsaanvraag worden geadviseerd. Het moet hierbij gaan om dreiging van ontruiming van de woning, afsluiting van energie of water en andere extreem uitzichtloze situaties. Het is mogelijk om een faillissement binnen afzienbare tijd om te zetten in een wettelijke schuldregeling, wanneer aan voorwaaren voor toelating tot de wettelijke schuldsanering wordt voldaan. De clint is vrij een dergelijk advies op te volgen of te kiezen voor een minnelijk traject.

 

AKKOORD

Zodra hiervoor aanleiding bestaat en het inkomen voldoende gestabiliseerd is kan de bewindvoerder de schuldeisers een akkoord aanbieden. Er word schuldeisers een percentage van de openstaande vordering geboden. Wanneer dit aanbod aangenomen wordt, wordt het overige percentage van de vordering kwijtgescholden. Voor het aanbieden van een akkoord moet voldoende gespaard zijn, of moet een derde, bijvoorbeeld familie, bereid zijn om een bedrag in te zetten.

 

INSPANNINGSVERPLICHTING

1.      Bij zowel het akkoord als de schuldregeling is de clint verplicht zich conform artikel 7 in te spannen om zijn huidige inkomsten zoveel mogelijk te behouden en waar mogelijk om meer inkomsten te verwerven. Daarnaast is het voor de onderbewindgestelde absoluut verboden om nieuwe schulden te maken.

2.      Indien er al sprake is van toegang tot de WSNP of aanmelding bij een gemeentelijke Kredietbank zal de bewindvoerder zich inspannen om dit proces te begeleiden.

 

DEEL III/ KOSTEN BEWINDVOERING

 

TARIEVEN;

De tarieven voor professionele bewindvoerders welke zijn aangesloten bij de branchevereniging BPBI worden jaarlijks geindexeerd en zijn per 1 januari 2020 als volgt bepaald (*);

 

a. een maandelijkse vergoeding van 96,03 per maand voor een alleenstaande en 115,33 voor een echtpaar/ongehuwd samenwonenden/geregistreerde partners

b. eenmalige intake maximaal 651,- excl. BTW voor een alleenstaanden en 755,04 excl. BTW voor een echtpaar/ongehuwd samenwonenden/geregistreerde partners

c. een uurloon van 67,80 excl. BTW voor vooraf goedgekeurde extra werkzaamheden.

 

Genoemde kosten voor de reguliere werkzaamheden voortvloeiende uit het beschermingsbewind worden in beginsel opgenomen in het budgetplan. Er zal getracht worden voor deze kosten bijzondere bijstand te verkrijgen.

 

Indien geen bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten wordt toegekend zal betrokkene de kosten zelf dienen te betalen. De kosten voor bewindvoering worden zoveel mogelijk periodiek afgeboekt van de bewindvoeringsrekening. Wanneer er een achterstand ontstaat in de betaling van de kosten van het beschermingsbewind, omdat voorrang wordt gegeven aan overige vaste lasten, heeft de bewindvoerder het recht de achterstand in te lopen door het opstarten van een betalingsregeling vanaf de beheerrekening van de clint.

 

(*) Tarieven vastgesteld door het LOK ( Landelijk Overleg Kantonsectorvoorzitters)

 

DEEL IIII KLACHTEN EN EINDE BEWIND

 

KLACHTENREGELING

Indien de onderbewindgestelde van mening is dat haar/zijn belangen niet voldoende behartigd worden of dat dit reglement door de bewindvoerder niet (goed) wordt gevolgd, dan bestaat de mogelijkheid om dit aan te geven bij het bewindvoeringskantoor. Hiervoor is een klachtenregeling opgesteld, welke u overhandigd krijgt direct bij het intakegesprek maar die ook telefonisch bij onze organisatie opgevraagd kan worden.

 

EINDE BEWIND

Het bewind eindigt:

1.      Indien de kantonrechter de bewindvoerder ontslaat van zijn taken als bewindvoerder. Dit kan gebeuren op verzoek van de onderbewindgestelde, maar ook op verzoek van de bewindvoerder. (BW 1:448d)

2.      Door het overlijden of curatelestelling van de onderbewindgestelde. (BW 1:449)

-         Bij einde van het bewind door overlijden van de onder bewind gestelde zal BCM2 de volgende werkzaamheden uitvoeren:

        Melden van overlijden bij de rechtbank.

        Melding van overlijden bij een uitvaartverzorger.

        Melden van overlijden bij gemeente.

        Melden van overlijden bij belastingdienst.

        Opheffing van bankrekeningen onder naam van overledene.

        Beeindiging van door overledene genoten toeslagen en tegemoetkomingen.

        Aanvragen van kwijtschelding bij crediteuren ter voorkoming van claims t.a.v. nabestaanden.

        Alle andere en voorkomende werkzaamheden m.b.t. afwikkeling van de bewindvoering.

 

AFWIKKELING BEWIND

1.      Het bewind eindigd op de datum welke genoemd wordt in de door de kantonrechter gewezen beschikking. Tot het moment van beeindiging zullen de inkomsten van de client op de beheerrekening worden ontvangen. In overleg met de clint zullen ook de betalingen doorlopen. Na ontvangst van de beschikking zullen de bekende schuldeisers, de instanties waar de vaste lasten worden betaald, de bank en de werkgever danwel de uitkeringsinstantie op de hoogte van het einde van het bewind. Het saldo wat op de datum van de beeindiging van het bewind op de beheerrekening afwezig is, zal na verrekening van opstaande kosten van het beschermingsbewind, worden overgemaakt naar een door de clint opgegeven rekeningnummer.

2.      Wanneer een bewind wordt overgedragen aan een andere bewindvoerder, zal de huidige bewindvoerder zorg dragen voor een warme overdracht van het dossier.

3.      De clint is zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste nieuwe gegevens aan bovengenoemde partijen.

 

AANVULLENDE BEPALINGEN

 

BEWAARTERMIJN CLIENTEN INFORMATIE NA BEEINDIGING BEWIND

De organisatie neemt na de beindiging van een bewindvoerings-dossier de wettelijke bewaartermijn van minimaal zeven jaar in acht conform artikel 52 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen en artikel 8 van de Douanewet voor zowel het papieren als het digitale dossier.

 

BEWAARTERMIJN BEDRIJFS INFORMATIE NA BEEINDIGING BEDRIJF

Na beeindiging van de bedrijfsactiviteiten worden informatie, jaarrekeningen etc. bewaard voor een periode van minimaal 7 jaar.

 

FINANCIELE ADMINISTRATIE BCM2

 

De financiele administratie van BCM2 wordt uitgevoerd door adminstratiekantoor C&S te Berg en Terblijt. Dit geldt voor aangifte BTW (indien van toepassing), Jaarrekening, Vennootschapsbelasting en andere belastingtechnische aangelegenheden.

Facturatie van BCM aan de diverse instellingen zullen uiteraard onder eigen beheer plaatsvinden. Voor de Administratie van BCM2 maken wij gebruik van Exact Software.

Administratie en beheer van onder bewindgestelden en clienten verloopt via ter beschikking zijnde software programma's.

 

© Fleximaal NV - 2022